Friday, March 11, 2011

Vietnam - Ho Chi Minh - tips tukar duit

Akhirnya trip yang dirancang hampir setahun menjadi juga. Tak sangka lak, pada awalnya nyaris-nyaris nak kensel je trip ni sebab utama ada 2 orang yang tengah membuyung dalam trip ni termasuk mm Dina.

Apa pun trip kali ni memang seronok and sesapa yang ada plan nak buat lawatan ke Ho Chi Minh maybe some of info dalam ni berguna untuk rujukan. Kami semua pergi sana gunakan konsep terjah, tak guna pun any travel agency, semuanya based pada info dalam internet dan kengkawan.

Sebelum start, meh la baca artikel mengenai Vietnam.

Tips yang paling utama, untuk tukaran matawang baik tukar USD di Malaysia, and RM boleh ditukar di hadapan Ben Tanh Market, rate dia memang bagus. Jangan tukar di any bank. Kat airport HCM (Tan Soon Nhat Airport) pun ok gak rate dia.

Basiccally currency conversion time kami kat sana

USD100 = RM3.04 kat M'sia (Giant Tmn Permata, rate dia memang bagus tmpt lain RM3.05 atau RM3.06)
USD100 = 2,100,000VND kat airport Tan Soon Nhat
RM100 = 670,000VND ni kat Ben Tanh.

* jgn tukar VND kat Malaysia walaupun forex exchange cakap boleh tukar sebab rate dia teruk, DD Dina dah tertipu, 100USD dapat 1,900,000 VND (rugi dalam RM32)

Kat sana both USD atau VND diterima and sesetengah kedai dalam Ben Tanh Market RM pun accept. USD ni biasa diguna untuk hotel and taxi dari atau ke airport. Tapi yang bagusnya sebab RM dah strong skit baik bila nak beli barang try tanya harga dalam USD ngan VND sebab sesetangah kedai kalau kita compare kan ada yang untung kalau bayar guna USD dan sometimes untung guna VND. Senang cerita jangan lupa bawak calculator. :)

No comments: